Step-by-Step #11 Netin kävijäanalyysiä

2013 keväällä käynnistettiin Innerwheelin nettisivujen uudistus. Samalla mietittiin laajempaa kokonaisuutta – ei nettisivuja – vaan koko järjestön viestinnän tehostamista ja siirtymistä sekä avoimempaa että aktiivisempaa julkisuuskuvaa. Taustalla oli huoli sisäisen tiedonkulun haasteista ja erityisesti uusien jäsenten hankinnasta. Modernimpi sähköinen viestintä ja Inner Wheel -organsaation ja sen toiminnan esittely netissä koettiin tärkeäksi. Siksi sivuille rakennettiin organisaation ja toiminnan kuvausta, kokousinformaatioita ja jopa pöytäkirjoja kaikkien luettavaksi. Avoimuutta! Nyt on aika tehdä pieni katsaus ja tunnuslukujen avulla tutkia miten aktivoituminen on onnistunut.

Innerwheel.fi sivustojen kävijät 2 vuoden aikana
.                                          Innerwheel.fi sivustojen kävijät 2 vuoden aikana

Elokuussa 2013 avattujen sivujen ensimmäiset toimintavuodet on kuvattu vihreällä ja elokuusta 2014 elokuuhun 2015 toimintavuoden luvut punaisella. Kokonaissivu sivukontakteissa on tapahtunut vähintään kaksinkertainen kasvu ja monin paikoin jopa yli kaksi ja puolikertainen kasvu (101 – 158 %).

Luvuissa on hyvä muistaa myös piirien klubimäärät.

  • D 139 (Itä-Suomi) 10 klubia kasvua 154 %
  • D 140 (Pohjois-Suomi) 3 klubia kasvua 101 %
  • D 141 (Länsi-Suomi) 9 klubia kasvua 145 %
  • D 142 (Etelä-Suomi + Viro) 15 klubia joista 2 Virosta kasvua 158 %
IW_Eri_kävijät_08_2013-08_2015
.                                                          Eri kävijät

 

 

 

Toinen selkeä mittari on sivuilla vierailleet eri kävijät. Tässä sama henkilö voi olla useamman kerran vierailemassa esim. koti- ja työpaikan tietokoneelta ja vielä älykännykällä tehdyillä vierailuilla. Eri vierailijoiden määrän kasvu kuitenkin kertoo, että sivuillamme käy yhä useampia henkilöitä tutustumassa IW-viestintään. Tälläkin osa-alueella kasvu on selkeää ja erityisesti IW:n valtakunnallisella pääsivustolla jonka toivotaan myös tavoittavan ”Ei vielä IW ladyjä”, mutta ehkä joskus!

Kolmas mielenkiintoinen mittari on eri sivuilla harjoittu uutisointi blogien avulla. Tämä koettiin aluksi vieraaksi. Samoin suurta pohdintaa aiheutti se ”mitä sinne nyt kaikkien katseltavaksi voi kirjoittaa”. Pikku hiljaa juttuja on tullut jokaiseen piirin Ajankohtaista -blogiin. Pääsivutolla on 58 kirjoitusta, 3 klubin Pohjois-Suomen (D 140) blogissakin on 23 juttua ja Etelässä (D 142) 74 juttua (D139 64 ja D141 56). Juttujen määrän ja sisällön kehittyessä sivuillamme vierailee yhä useampi lukemassa IW-kuulumisia ja tämähän on kaiken tarkoitus. Samalla myös muut kuin 1.400 IW-ladya alkavat kiinnostua toiminnasta.

Seuraavaksi vähän innerwheel.fi  -pääsivutomme analyysiä Google Analytics -seurannalla.

Sukupuoli
Sukupuoli

Seurantajaksolla oli 4.040 istuntoa.

  • Pääsivuilla vierailijoista 52 % on uusia kävijöitä ja 48 % palaavia jo käyneitä
  • Helsinki on kaupungeista ykkönen 23 % osuudella, Turku 7,18 %, Salo 6,49 %, Tampere 4,58 %
  • Seurantajakson 4.040 istunnossa sivuja katseltiin 13.544 kpl eli keskimäärin 3-4 sivua/kävijä
  • Vierailijoista 18,9 % on miehiä. Tätä saattaa johtua siitä, että puolisot käyttävät miehensä tietokonetta,
    hänen käyttäjäprofiiliaan tai ovatko puolisot uteliaita ;D
  • Vierailijoista 40 % viipyi 0-10 sekuntia; 10 % 11-30 s; 8 % 31-60 s; 12 % 61-180 s;
    15 % 181-600 s; 11 % 601-1800 s ja 3 % yli 1800 s.

IW_Vierailijat_New-Return_08_2013-08_2015IW_Vierailuajat_08_2013-08_2015

 

 

 

 

 

 

 

Mielenkiintoista kävijätilastoa voisivat olla myös seuraavat tiedot:

  • 54,5 % vierailijoista tulee Google-haulla ( eli 2.203/4.040)
  • 37 % kirjoittaa osoitteen selaimeen itse (1.496/4.040)
  • 8 % tulee jostakin linkistä (tässä saattaa olla myös piirien sivuilta pääsivuille tulvat!)
  • Sosiaalisesta Mediasta tulee alle 1 % (14 kpl)

Innerwheel-sivulla vierailijoiden käyttämät laitteet:

  • 77,8 % käyttää tietokonetta tai läppäriä (3.143 / 4.040)
  • 14,3 % tablettia (579)
  • 7,9 % älykännykkää (318)
  • Tabletti- ja älykännykäyttäjistä (yht. 897)IW_Kävijäkartta 2_08_2013-08_2015
    • Apple iPad 49,2 % (441 / 897)
    • Apple iPhone 11,5 % (103/897)
    • vieras laite 6,0 %
    • Samsung GT-P5200 3,7 %
    • Lumia 925 3,1 %

Mistä maasta sitten vierailijat tulevat:

  • Suomi 89,6 % (3.618 / 4.040)
  • Venäjä 1,6 % (64 / 4.040)
  • Brasilia 1,3 % (54 / 4.040)
  • Ruotsi 1,2 % (47 / 4.040)
  • Ranska 0,8 % (33 / 4.040)
  • ja Italia 0,5 % 21; USA 0,45 % 18; Englanti 0,3 % 13; Tanska 0,3 % 12 ja Saksa 0,25 % 10

Maantieteellisesti kartta näyttää tältä.

IW_Kävijäkartta_08_2013-08_2015

Toivottavasti tämä heräättä ajatuksia ja keskustelua siitä, miten IW-sivustoa pikku hiljaa kehitetään.

Lisätietoja allekirjoittaneelta!

terkuin Jari ”Weblaku” Laakkio

Laajempaa innerwheel.fi tilastoa:
20150828_innerwheel.fi_Counterize all  (20 s.,  5,22 Mb, PDF)
20140915_innerwheel.fi  Counterize_all (19 s., 4,52 Mb, PDF)