Step-by-Step #5 Elokuu 2014 – Blogi

Blogikirjoitus on kaikilla viidellä innerwheel-sivustolla se paikka jonka kautta kerrotaan asioita. Kuvataan projekteja, myydään tuotteita, kutsutaan kokouksiin, onnitellaan ansioituneita, kerrotaan klubien vieraista tai mielenkiintoisista vierailukohteista. Yksinkertaisesti siis sellaisista asioista, jotka kiinnostavat IW-väkeä ja IW-asiasta kiinnostuneita. Asia voi olla pienikin tai valtakunnallisesti merkittävä kuten Lastensairaala 2017 -projekti.

Blogikirjoittamisessa on muutama tärkeä muistisääntö: A) Valtakunnallisesti tärkeät asiat pääsivulle ja klubien asiat piirisivuille josta ne näkyvät myös pääsivun alareunan uutisikkunassa. B) Toinen tärkeä asian on valita blogikirjoituksella yksi tai muutama sopi kategoria (uutisluokka). Tämän avulla voi myöhemmin esim. kauppa -kategorian valitsemalla saada listauksen niistä blogikirjoituksista joissa myydään IW-tuotteita ja samalla ovat esim. presidentin uutiset poissa listauksesta. Tämä kategoriointi nousee tärkeämmäksi sitä mukaa, mitä enemmän blogikirjoituksia tulee. Niistä hakeminen vaikeutuu jos kategorialuokittelua ei tehdä alusta asti huolella.

Seuraavassa pikaohjeet blogikirjoituksen tekemiseen. Voi olla helpompaa kirjoittaa teksti valmiiksi ja kopioida se, kuin kirjoittaa pienessä ikkunassa. Blogikirjoituksen tekemiseen suosittelen notebadia tai muuta perustekstuuria. Nykyään Wordit ym. tekevät tekstiin jo niin paljon muotoilujan, jotka saattavat sotkea WordPressin sivuasettelua. Mm. fontit voivat vaihdella kirjoittajan mieltymysten mukaan.

1. Kirjaudu omalla tunnuksella omalle sivullesi

2. Valitse uusi blogi joko

a)  Ylhäältä +New -riippuvalikosta Post-hyberteksti ja klikkaa tai
b)  Oikelta Posts– valikosta Add New -hyberteksti ja klikkaa tai
c)  Oikealta Posts -valikosta All Posts -hyberteksti ja klikkaa jolloin avautuu lista kaikista blogeista.
Voi tämän ikkunan yläreunasta painaa Add New -hybertekstiä

3. Voit kirjoittaa uudelle tyhjälle blogipohjalle tekstiäsi

4. Kirjoita blogikirjoituksellesi otsikko

– Lyhyt koska sivuvalikossa otsikkoon vain 1 max. 2-rivinen (rivissä n. 30 merkkiä)
– Otsikko pitää olla erottuva (esim. vuosittain oleva syyskokous-blogi pitää erottua vaikka ’2014 syyskokous’ tai ’Turku syyskokous’)
– Kertoo mielenkiintoisesti ydinasian

5. Tee välitarkistuksia

– Tarkista esim. käyttämällä 2 selainta – toisessa muokkaat ja toista esikatselet (muista välitallentaa muokkaus ja päivittää esikatseluselaimet)
– Hahmota mm. muotoilun. Tarkistusta voit tehdä myös muilla päätelaitteilla kuten kännykällä. Näin näet eri näyttöleveyksien vaikutuksen.

6. Muotoile, kuvita ja laita hyberlinkkejä

– Muista, että kirjoittaessasi et käytä enteriä kuin kappaleiden lopussa. Näin sivun skaalautuvuus pitää muotoilut kunnossa.
– Lisää kuvia elävöittämään blogia (katso 2014 Maaliskuun Step-by-Step)
– Lisää hyberlinkkejä esim. google mapsiin, esiintyvän artistin tai vierailukohteen kotisivulle kopiomalla kohdesivun URL-osoite  ja liittämällä ylhäällä olevalla ’klemmari’-painikkeella
– Voit myös lisätä esim. PDF-liitetiedostoja (myös excel ja word ym.) (katso 2014 Tammikuun Step-by-Step)

7. Lisää kategoriat ja hakusanat sivuston sisäiseen hakuun (SEO Googlelle)

– Sivustoilla on ns. oletuskategoriat joista valitset 1-3 kpl parhaiten sopivaksi. Niiden tarkoituksena on helpottaa myöhemmin asioiden löytymistä innerwheel.fi-sivuston sisältä.
– Ruksita Categories-ikkunasta pois Uncategorized -versio ja valitse omasi.
– Kategorioita voidaan lisätä tarpeen mukaan. Ota kategoriatoiveissa yhteyttä webtukeen.

– Kategoriat ovat pääluokkia joilla sivuston aineistoa jaotellaan.
– Tagit ovat lisähakua helpottavia apusanoja, joita voidaan kirjoittaa jokaiseen blogikirjoituksen hakujen tueksi Tags-ikkunassa oikealla.
– Niitä voidaan määritellä jokaiseen blogiin mielivaltaisesti. Älä kuitenkaan laita Kategoria-sanoja uudestaan.

– Jos haluat lisätä blogisivustosi Google-haun näkyvyyttä, voit käydä täyttämässä blogi-ikkunan alapuolella olevaa Additional Options for Suffusion ikkunan SEO-kohtaa.
SEO ikkunan Meta Descriptions kohtaan kirjoitetaan blogikirjoituksesi tiivistelmä joka näkyy Google-haussa. Vastaavasti Meta Keywords -ikkunaan kirjoitetaan pilkulla eroteltuna niitä hakusanoja, joilla oletat Google-haussa tekstiäsi haettavan.
– Näiden kahden lisäinfon avulla varmistat, että viestisi löytyy helpommin internetistä yleisellä Google-haulla.

8. Julkaise sivusi ja markkinoi sitä

– Sivun alalaidassa on Author-valintaikkuna josta voidaan valita kirjoittaja käytössä olevista profiileista. Näin esim. tukihenkilö voi luoda kirjoituksen esim. presidentin lähettämästä tekstistä hänen pyynnöstään.
– Kun kaikki muotoilut ovat valmiit, paina oikealla olevaa Publish-näppäintä ja sivu on julkaistu
– Voit myös ajastaa julkaisusi. Publish-näppäimen yläpuolelta voit valita Published on –kohdasta Edit-painikkeen tarkaan ajankohdan jolloin blogikirjoitus tulee näkyviin.
– Näin esim. hyväntekeväisyyskonsertin markkinoinnin 2-4 eri kirjoitusta voi tehdä kerralla. Ne voidaan ajastaa näkyviin sitä mukaa kun tapahtuma lähestyy.
– Tästä lisää 2014 syyskuun Step-by-Stepissä
– Voit myös tehdä blogikirjoitusta ja välitallentaa sen Save Draft -painikkeella. Tällöin se ei ole julkinen, mutta avattavissa All Posts -tekstin takaa ja edelleen muokattavissa.